האם מגיע לי החזר מס? ולמה כדאי לפנות לרואה חשבון?

החזר מס עבור שירותי משרד ומזכירות

הידעתם שהרבה אזרחים בישראל, זכאים להחזרי מס ממש בימים אלה? אם זה נראה לכם מוזר, שימו לב שמאוד יכול להיות שאפילו אתם זכאים ממש עכשיו להחזר שיכול להגיע לאלפי שקלים ויותר. בואו נודה שאפילו לקבל כמה מאות שקלים בלי לעבוד, זה יכול להיות לא רע בכלל.

נכון, אפשר לומר שמס הכנסה הוא סוג של רשות שלטונית יעילה למדי. הוא יודע יפה מאוד לגבות את המיסים ישירות מתלוש המשכורת של כל שכיר בישראל. מס הכנסה גם יודע לחשב הערכות של הכנסות לעצמאים, ולפי זה קובע מקדמות מס מדי שנה בשנה. מצד שני, מסתבר שמס הכנסה לא מנהל בדיקה של עודפי מס שנגבו בשל טעויות. כלומר, אם חלה טעות ושילמתם יותר מדי מס, לא תקבלו החזר אם לא תבקשו. זו הסיבה שמי שפונה לרואה חשבון בעניין, עשוי להרוויח החזר של כסף רב. מי שלא פונה, מתייעץ ובודק, עשוי להפסיד (בגלל חוק ההתיישנות שתקף לאחר 6 שנים).

עוברתם עבודות? יתכן שמגיע החזר

מובן שרואה חשבון עשויי לסייע בנושאים רבים, לא רק בהגשת בקשה להחזר מס. למשל, ניתן בעזרתו להגיש בקשה לתיאום מס או לפתוח תיק עצמאי במס הכנסה. אבל אם נחזור לנושא החזרי המס, הנה עובדה שתמחיש עד כמה זה נושא נפוץ. בישראל כיום המוני אנשים עוברים בין עבודות, לעיתים יחסית קרובות. בעבר, כאשר אנשים עבדו אצל מעסיק אחד לאורך שנים, ההתחשבנות מול מס הכנסה התבצעה בקביעות דרך מעסיק אחד. כיום, בגלל הגמישות התעסוקתית, נוצרות לא מעט טעויות.

הרבה עובדים ועובדות שהחליפו מקומות עבודה ב-5 או 6 שנים אחרונות קיבלו דמי אבטלה או היו בין עבודות מפעם לפעם. אותן תקופות שבהן לא עבדתם וחיפשתם עבודה, עשויות להניב לכם לא מעט כסף כהחזרי מס. זה נשמע מפתיע ברגע ראשון, אך לא כאשר מבינים למה זה קורה. כאשר עבדתם, המעסיק שילם בשמכם למס הכנסה מדי חודש בחודשו. אותם ניכויי מס הביאו בחשבון שתמשיכו לעבוד ולקבל משכורת קבועה. אם הייתה תקופה שלא עבדתם או שהרווחתם פחות, בעצם שילמתם מס על בסיס הכנסה גבוהה קודמת. ברגע שמגישים בקשה להחזר, הבדיקה נעשית על פני תקופה ארוכה. וזו סיבה אחת (אך לא יחידה) לכך שרבבות אנשים מקבלים אלפי שקלים ויותר בחזרה.

לא מכירים את כל הטבות המס וחבל

מערכת המס בישראל כוללת לא מעט הטבות מס המגיעות לאזרחים. חלק מההטבות מגיעות למשל להורים שמטפלים בילדים עם צרכים מיוחדים. חלק מההטבות מגיעות לחיילים משוחררים, לאקדמאים, להורים לילדים עד גיל 6 (שמקבלים תוספת יפה של נקודות זיכוי). יש עוד המון דוגמאות להטבות מס, למשל לעולים חדשים או לתושבים חוזרים. רואה חשבון מנוסה מסביר כי לא כולנו מקבלים את הטבות המס המכסימליות, פשוט בשל חוסר ידע. טעות קטנה בטופס שאותו מגיש המעסיק למס הכנסה עשויה לגרום להפסד כספי ניכר. זהו עוד נושא שמטופל בבדיקת זכאות להחזר מס. מכיוון שהחזרי מס ניתן לבקש ולקבל רטרואקטיבית, למשך 6 שנים, יש זמן לתקן את טעויות העבר. זו הסיבה שמי שמתמהמה, עשוי להפסיד את הכסף שמגיע לו כחוק.

האם משתלם לבקש החזר מס

נסיים בעובדה – עבור בדיקת זכאות להחזר מס לא צריך לשלם כסף רב. על פי רוב, רואה חשבון שמטפל בכך עובד על בסיס הצלחה. אחוז מסוים מתוך ההחזר שתקבלו מהווה את שכר הטרחה. לכן, במקום לפספס, כדאי לבדוק.