ההשלכות של הלבנת הון

דמיינו את הסיטואציה הלא הוגנת הבאה: אתם משלמים מיסים כפי שנדרש מכם ואחרים מתחמקים מנטל המס, שבשל התחמקותם מתחלק בצורה לא שווה בין אזרחי המדינה. התחמקות בזדון מתשלום ממס נחשבת לעבירה פלילית ויש מי שמשתמטים ממס כדי לחפות על פעילות לא חוקית ובמקרים מסוימים משתמשים בעסקים לגיטימיים על מנת להסתיר פעילות לא לגיטימית ולא חוקית. הלבנת הון מוגדרת על פי חוק כ"עשיית פעולה ברכוש, במטרה להטמיע רכוש, שמקורו בפעילות עבריינית, בתוך רכוש הנושא אופי חוקי ותמים. תוך טשטוש מקורו הבלתי חוקי של הרכוש". היא  נקשרת פעמים רבות לפשע מאורגן, הימורים, סחר בסמים ונשק ובישראל מנסים להיאבק בתופעה באמצעות גוף ייחודי בשם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ששייך למשרד המשפטים.

גוף זה אחראי על תחקירים בעקבות חשדות שעולות בכל הנוגע להלבנת הון וקידום חקיקה בנושא. המטרה של הגוף היא גם להעלות את המודעות בתחום על מנת לגרום לאנשים לספר על פעילויות פיננסיות לא חוקיות וגם כדי שעבריינים יירתעו מביצוע עבירות הלבנת הון. חיקוק חוק המזומן הוא שלב נוסף במאבק בתופעה והחוק למעשה מציב סדרת מגבלות על הוצאת והכנסת כספים וכן מגבלות על תחלופת מזומנים על מנת שלמערכות הבנקאיות וכדומה תהיה ביקורת על כספים. כסף שאינו עובר במזומן אלא דרך מערכת בנקאית, כרטיסי אשראי, העברות, צ'קים ואפילו באמצעים דיגיטליים מתועד ולכן קל יותר לעקוב אחר תנועת הכסף ולהבין מהו המקור שלו.

ההשפעות של הלבנת הון על הפרט והמדינה

הלבנת הון גורמת נזק כבד לכלכלה ולמצב הפיננסי של תושביה והעבריינים למעשה הופכים הון שחור להון לגיטימי, מתחמקים מתשלומי מס כך שהמס גדל ומכביד על אזרחים שכן משלמים מס והמדינה מפסידה כסף רב והלבנת ההון גם מאפשרת את המשכיותה של הפעילות הפלילית המסוכנת של סמים, נשק ומימון טרור והיקף הפשיעה עולה מיום ליום בעקבות הלבנות הון. הפעילות שנוקטת המדינה נגד הלבנת הון נועדה להקטין את המוטיבציה של עבריינים ולמנוע פעולות לא חוקיות.

חשוב לנסות למנוע ולעצור פעולות של הלבנות הון שיכולות להתבצע במגוון דרכים. למשל, ניהול עסק לגיטימי ועסק בלתי חוקי והעברת כספים מהבלתי חוקי ללגיטימי או הברחת נכסים, זיוף תעודות רכש, מכירת נכסים בשווי גבוה מכפי שדווח עליו, הפקת חשבוניות על סכום נמוך מהכסף שהתקבל במסגרת העסקה וכדומה. כיום מתייחסים בחומרה רבה לעבירות של הלבנת הון ויש להבין שהעונש על הלבנת הון יכול להגיע לקנסות כבדים ולמאסר בפועל עד עשר שנות ריצוי מאסר בבית סוהר. המדינה משקיעה מאמצים רבים בתפיסת העבריינים ומס הכנסה מחזיק גם קו צדק קו פתוח כך שאנשים שמעוניינים לדווח על חשדות בנוגע לעבירות מס וכדומה יכולים לעשות זאת וקשה מאוד לפעול בלי להיתפס.

אין ניתן להימנע מאישום?

הלבנת הון כעבירה פלילית היא עבירה חמורה ואם אתם חוששים שתקבלו החלטות פיננסיות שגויות, חשוב מאוד להיוועץ עם עו"ד לענייני מס בעל ההכרות והניסיון הנדרשים להתנהלות פיננסית נכונה מול הרשויות אשר יוכל לייצג אתכם בהליכים המשפטיים ולסייע לכם בהתנהלות תקינה בארץ ובחו"ל. קיים גם נוהל גילוי מרצון שבמקרים מסוימים יכול להוות אלטרנטיבה רלבנטית והוא מאפשר להגיש דיווח מתוקן רטרואקטיבי על מנת להימנע מאישום פלילי כל עוד עומדים בתנאים, מגישים את הבקשה בדרך הנכונה ומשלמים את הכסף הנדרש. כך או כך אל תיקחו סיכון מיותר בפעילות של הלבנת הון או בפעילות שעשויה להיחשב כהלבנת הון. פנו לעו"ד עוד היום שיעניק לכם ייעוץ משפטי.